تفلیس پایتخت تاریخی و باشکوه گرجستان image

تفلیس پایتخت تاریخی و باشکوه گرجستان

Super Administrator ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ دسته: گرجستان
تفلیس پایتخت تاریخی و باشکوه گرجستان

تفلیس پایتخت گرجستان و بزرگترین شهر این کشور است که در سواحل رودخانه کورا (کر) با جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر واقع شده است. تفلیس به دلیل موقعیتش در تقاطع اروپا و آسیا و نزدیکی به جاده ابریشم، در طول تاریخ محل مناقشه قدرت‌های مختلف جهانی بوده است. موقعیت این شهر، آن را به یک مسیر ترانزیتی مهم برای پروژه های انرژی و تجارت تبدیل کرده است. تاریخ تفلیس در معماری آن منعکس شده که ترکیبی از ساختارهای قرون وسطایی، نئوکلاسیک، هنرهای زیبا، هنر نو، استالینی و مدرن است.

 

گرجستان از کشورهایی است که در منطقه‌ اوراسیایی (آسیا و اروپا) قرار دارد. گرجستان از شرق و جنوب شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. مردم بومی گرجستان مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان نیز هست و واحد پول گرجستان لاری نامیده می‌شود.

طول این کشور حدود ۳۷۰ کیلومتر، حداکثر عرض آن ۲۰۰ کیلومتر و طول ‏قطر بزرگ آن ۶۱۳ کیلومتر است‎.‎‏ ‏مساحت گرجستان ۶۹٬۹۰۰ کیلومتر مربع و اندکی بزرگتر از‎ ‎سریلانکا‎ ‎و کوچکتر از‎ ‎سیرالئون‎ ‎است‎.‎‏ این کشور از ‏کشورهای اروپای مرکزی و آسیا شرقی مانند‎؛ ‎هلند، ‎بلژیک، ‎نروژ‎،‎ اتریش، دانمارک‎، کره جنوبی، ارمنستان، کرواسی، ‏اسلونی، استونی، لتونی و لیتوانی بزرگتر است. اگر به طور دقیق‌تری می‌خواهید بدانید که گرجستان و تفلیس کجاست؟ در عکس زیر می‌توانید نقشه گرجستان را ملاحظه کنید.

 

 

چرا باید به تفلیس سفر کنیم؟

شهر تفلیس گرجستان از دیرباز به عروس شهرهای قفقاز شهرت داشته است. وجود پارک‌هایی بی‌نظیر و ‏رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می‌کند، چشم اندازهای کم‌نظیری در این شهر پدید آورده است. دریاچه‌هایی با ‏قابلیت شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که گرجستانی‌ها به دلیل وسعت زیاد یکی از آن‌ها، آن‌ را دریا می‌نامند. پارک آبی و از ‏همه مهم‌تر مجسمه‌های هنری، تفلیس را تبدیل به موزه‌ای روباز کرده‌اند‎ .‎وجود همین جاذبه‌های کم‌نظیر باعث شده است برگزاری تور‌های تفلیس نیز رونق خوبی داشته باشد. به طور کلی تفلیس یکی از زیباترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود و هم از نظر آب و هوایی، هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. اگر شما هم در حال فکر کردن به تفلیس هستید، بد نیست نگاهی به اطلاعات تورش بیندازید.

 

 

 

تاریخچه تفلیس

طبق مستندات، شهر تفلیس برای اولین بار در اواسط قرن پنجم توسط پادشاه واختانگ گورگسالی تأسیس شد که حین شکار در این منطقه با چشمه های آب گرم متعددی مواجه شد و چنان تحت تأثیر آنها قرار گرفت که دستور داد شهری جدید در این مکان بسازند. به این ترتیب این شهر تفلیس نامگذاری شد که در زبان گرجی به معنای "مکان گرم" است. مانند بسیاری از شهرهای باستانی، سوابق باستان شناسی نشان می‌دهد که منطقه اطراف تفلیس قبل از «تاسیس رسمی توسط یک حاکم بزرگ» نیز مسکونی بوده است. با این حال به نظر می رسد که شاه واختنگ شهرک موجود در آن زمان را تا حد زیادی گسترش داد و پسرش بعداً آن را به عنوان پایتخت جدید پادشاهی خود انتخاب کرد.

تفلیس به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای تجاری اصلی، به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد، اما ثروت رو به رشد آن توجه خارج از کشور را به خود جلب کرد.از اواخر قرن ششم تا پایان قرن یازدهم، شهر توسط مهاجمان خارجی فتح و غارت شد: ایرانی‌ها، بیزانسی‌ها، عرب‌ها، خزرها و ترک‌های سلجوقی همگی برای این پایتخت می‌جنگیدند. سرانجام، در سال 1122، گرجی ها به رهبری پادشاه دیوید گرد هم آمدند و تفلیس را پس گرفتند و عصر طلایی جدیدی را شعله‌ور ساختند.

تفلیس به عنوان شهری بزرگ حتی فراتر از قفقاز شهرت یافت. این دوران طلایی در قرن سیزدهم با آمدن مغول ها به طور ناگهانی به پایان رسید و تفلیس ابتدا توسط خوارزمیان و سپس توسط خود مغول ها به صورت متوالی فتح و غارت شد. شهر ویران شده بود. در حالی که گرجستان در تمام این مدت اسماً مستقل باقی ماند و پادشاهان گرجستان بی‌وقفه برای محافظت از پادشاهی خود جنگیدند، به تدریج آشکار شد که گرجستان به سادگی نمی‌تواند به تنهایی و به اندازه کافی از خود در برابر مهاجمان دفاع کند.

بر اساس معاهده 1783 گئورگیفسک، روسیه قول داد از خودمختاری گرجستان محافظت کند. تفلیس در حالی که دیگر پایتخت مستقلی نبود، شهری بسیار مهم باقی ماند و به مرکز اصلی اقتصادی، فرهنگی و اداری قفقاز روسیه تبدیل شد. جاده‌ها و راه‌آهن‌های جدیدی ساخته شد که تفلیس را به باقی امپراتوری روسیه متصل می‌کرد و شهر شروع به کسب فرهنگ و معماری جدید و اروپایی‌تر کرد.

در دوره شوروی، تفلیس به رشد خود ادامه داد اما سقوط اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر شهر را در یک دوره آشفتگی فرو برد، زیرا جنگ داخلی گرجستان شروع شد. کیفیت زندگی برای اکثر شهروندان به دلیل بیکاری کاهش یافت و بسیاری از زیرساخت های شهر از بین رفت. به هر حال تفلیس امروزی حاصل فراز و فرودهای بسیار این شهر در طول تاریخ است.

 

  

فرهنگ تفلیس

فرهنگ تفلیس همراه با تاریخ طولانی این کشور رشد کرده و آداب و رسوم و سنت های منحصر به فردی را به وجود آورده است. در حالی که برخی از این عادات، طی مدت‌ها فراموش شده اند اما هنوز تعدادی از آن‌ها باقی مانده‌اند که گرجی‌ها گرامیشان می‌دارند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. در اینجا چند مورد جالب که باید در مورد فرهنگ تفلیس بدانید، آورده شده است.

  • گرجستان به عنوان یک کشور مهمان نواز شناخته می‌شود: در طول سال‌ها، گرجستان به عنوان یک کشور مهمان‌نواز شهرت یافته است. حتی بنای یادبودی به نام مادر گرجستان وجود دارد که نماد مهمان‌نوازی و دوستی است و مشرف به تفلیس پایتخت گرجستان است. در تفلیس، مهمان هدیه‌ای از جانب خداوند محسوب می‌شود، بنابراین مردم محلی با تمام بازدیدکنندگان با احترام و با حساسیت هر چه بیشتر برخورد می‌کنند.
  • رسم شام‌های مفصل: گرجی‌ها رسم پذیرایی با شام‌های مفصلی به نام سوپرا را دارند که در آن یک میز از غذاهای مختلف پر می‌شود و مردم ساعت ها دور آن می‌نشینند و غذایشان را میل می‌کنند. 
  • دو سال نو در تفلیس: از آنجایی که گرجستان یک کشور ارتدکس است، از تقویم جولیانی پیروی می‌کند. بنابراین، مردم تفلیس دو بار در سال تعطیلات سال نو را جشن می‌گیرند. یک‌بار در اول ژانویه، مانند سایر نقاط جهان و بار دیگر در 14 ژانویه. طبق تقویم آن‌ها، سال نو در تاریخ دوم اتفاق می‌افتد که مردم محلی آن را «سال نو قدیم» می‌نامند.
  • عدم ضرورت پرداخت انعام در گرجستان: رستوران‌ها و کافه‌های گرجستانی در صورت‌حساب نهایی که به شما می‌دهند، هزینه خدمات را در نظر می‌گیرند. درصد این هزینه با توجه به مکان متفاوت است و بین 10-18 درصد متغیر است. بنابراین، انعام دادن به پیشخدمت یا متصدی کافه به اختیار شماست. با این حال، اگر فکر می‌کنید خدماتی که دریافت کرده‌اید ارزشی بیش از آن چیزی دارد که پرداخت کرده‌اید، در صورت تمایل می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید انعام بدهید.
  • گرجی‌ها مراسم عروسی را مفصل برگزار می‌کنند: گرجی ها علاقه‌مند به جشن گرفتن مناسبت‌های مختلف با دعوت از تعداد زیادی مهمان هستند. عروسی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در مقایسه با جشن‌های دیگر، مهمانان بیشتری دارند. هر خانواده حداقل صد نفر را دعوت می کند. حتی اقوام دور خانواده که ممکن است عروس و داماد آنها را نشناسند، دعوت نامه عروسی را دریافت می‌کنند. مرسوم است که نپذیرفتن دعوت به عروسی، توهین آمیز تلقی می‌شود، مگر اینکه شخصی دلیل موجهی برای آن داشته باشد.
رسم شام سوپرا گرجستان

بهترین زمان برای سفر به تفلیس

این شهر در زبان گرجی تیفلیسی یا تهبیلیسی مشتق از واژه تپهیلی (به معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) و در ‏عربی تفلیس نامیده می‌شود. هوای تفلیس به سبب نسیمی که از کوهستان‌ها در دره‌های اطراف می‌وزد همیشه پاکیزه‌ است. ‏متوسط درجه حرارت آن ۱۳ است. در گرمترین ماه تابستان درجه حرارت به ۲۵ و در سردترین ماه زمستان به ۹- ‏می‌رسد. از آذر تا اسفند (بین ۳۰ تا ۳۵ روز) دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. متوسط سالانه بارندگی ۵۰۵ میلیمتر است. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ درجه بالا می‌رود. 

تفلیس در طول سال از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. بهار در تفلیس کوتاه و گرم است، روزهای آفتابی تا اواخر آوریل به ماه‌های گرم تابستان تبدیل می‌شوند. تابستان‌ها کاملاً گرم و مرطوب هستند، در حالی که پاییز و زمستان دمای نسبتاً معتدلی دارند. 

  • بهار (مارس تا می): در این ماه تفلیس کمی سرد است و رطوبت دارد. باران تا حدودی می‌بارد. بهار دومین فصل شلوغ گردشگری تفلیس است.
  • تابستان (ژوئن تا آگوست): در تابستان تفلیس آب و هوای کاملاً گرمی دارد. در این ماه‌ها بارش‌های متوسط ​​با میزان 2 تا 5 روز بارندگی در ماه مشاهده می‌شود. ژوئن تا آگوست شلوغ‌ترین فصل گردشگری در تفلیس است، بنابراین هزینه اقامت ممکن است بیش از حد معمول باشد.
  • پاییز (از سپتامبر تا نوامبر): دمای هوای تفلیس در پاییز به تدریج سرد می‌شود که با توجه به رطوبت و باد ملایمی که می‌وزد مطبوع به نظر می‌رسد. باران یا برف به میزان معمولی می بارد. گردشگری در این ماه‌ها رونق کمتری دارد. بنابراین هتل‌ها ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند.
  • زمستان (از دسامبر تا فوریه): هوا در این فصل از سال در تفلیس بسیار سرد است. به طور متوسط در حدود 2 تا 3 بار در ماه، باران یا برف می‌بارد. تفلیس در زمستان گردشگر کمتری دارد، زیرا گشت و گذار در شهر به دلیل سردی هوا سخت‌تر می‌شود.


 

تفلیس در زمستان

بهترین هتل‌ های تفلیس 

تفلیس یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده در جهان است و سالانه بیش از 3.6 میلیون نفر به این شهر سفر می‌کنند. از این جهت هتل‌های مختلف با بازه قیمتی متفاوتی در تفلیس پیدا می‌شوند. انواع اقامتگاه‌ها نیز در تفلیس یافت می‌شوند که با توجه به بودجه مسافران خدمات متفاوتی را ارائه می‌کنند.

  • hostels یا مسافرخانه‌ها: این سبک از اقامتگاه‌ها در تمامی شهر‌های توریستی جهان برای مسافران جوان و کسانی که تنها به محلی برای خواب، اقامت ساده و استراحت اهمیت می‌دهند، کارآمد است. در این سبک از هتل‌ها تخت‌های دو طبقه یا اتاق‌هایی با تعداد زیادی تخت متداول‌ترند.
  • هتل‌ها: تعداد زیادی هتل با درجه کیفیت متفاوت در تفلیس موجود است که از هتل‌های سه ستاره شروع و به پنج ستاره‌های لوکس ختم می‌شوند. این هتل‌ها به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهند و محلی که قرار دارند قیمت‌های متفاوتی دارند. 

در کدام محله‌های تفلیس اقامت کنیم؟

اول از همه باید خاطر نشان کرد که تفلیس شهر بسیار بزرگی است و تشخیص اینکه بهترین منطقه برای اقامت کجاست، دشوار است. خوبی تفلیس این است که بیشتر مناطق شهر با وسایل حمل و نقل عمومی به خوبی به هم متصل هستند و به مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها دسترسی دارند. پس بهترین مناطق تفلیس برای اقامت گردشگران را کوتاه مرور می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید چه محله‌ای متناسب با نیازها، علایق و بودجه شماست. تمام مسافت‌های اعلام شده، مقدار پیاده‌روی لازم تا میدان آزادی، مرکز تفلیس است.

  • شهر قدیمی تفلیس: این منطقه 2 تا 3 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه میدان آزادی است. شهر قدیمی تفلیس، مرکز منطقه توریستی این شهر است و اگر در سفرتان زمان زیادی برای دیدن همه چیز ندارید یا می‌خواهید در طول روز به محل اقامت خود بیایید و برگردید، محله مناسبی است. خانه‌های سنتی بازسازی‌شده‌ زیبایی در این منطقه وجود دارد و در هر گوشه می‌توانید خوابگاه‌ها، هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها را پیدا کنید. قیمت‌ها در این منطقه بسیار بالاتر از سایر مناطق شهر به خصوص در فصل‌های توریستی است.
  • محله آولاباری (AVLABARI): این منطقه 20 تا 25 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه آولاباری است. این منطقه محل مناسبی برای اقامت اقتصادی در تفلیس است. آولاباری نزدیک به شهر قدیمی، اما بسیار محلی‌تر است و قیمت‌ها در آن بسیار پایین‌تر است. این منطقه مغازه‌های کوچک و تعداد انگشت شماری رستوران محلی دارد. هتل‌های بزرگ‌تری نیز در این منطقه وجود دارند، اما عمدتاً آپارتمان‌های اجاره‌ای در همه جای آن دیده می‌شوند.
  • روستاولی (RUSTAVALI): این منطقه 10 تا 15 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه روستاولی یا ایستگاه میدان آزادی است. روستاولی، بلوار اصلی تفلیس است و در آن مغازه‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها قرار دارند. این بلوار از میدان آزادی در مرکز تفلیس شروع می‌شود و تا چندین کیلومتر امتداد دارد. چندین مورد از مجلل‌ترین هتل‌های تفلیس و همچنین موزه ها و تئاترها در این خیابان وجود دارند. هاستل‌ها و مهمانخانه‌های بیشتری در این منطقه دیده می‌شود. روستاولی منطقه خوبی برای نزدیک بودن به کافه‌ها و رستوران‌ها است.
  • محله ورا (vera): این منطقه 30 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیکترین ایستگاه مترو ایستگاه روستاولی است. ورا یک منطقه لوکس با انواع کافه‌ها و رستوران‌های شیک است. اگر قصد دارید بیش از چند روز در تفلیس بمانید و می‌خواهید اقامتگاهی در یک منطقه آرام با دسترسی مناسب، بدون رفتن به مرکز شهر داشته باشید، این منطقه برای سفر شما عالی‌ست.
  • منطقه مرجانشویلی (MARJANISHVILI) یا تفلیس جدید: این منطقه 15 تا 20 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیکترین ایستگاه مترو ایستگاه مرجانشویلی است. این منطقه یکی از مناطق مورد علاقه برای گشت و گذار در تفلیس است. مرجانشویلی پر از کافه‌ها و رستوران‌ها است. خیابان‌های پشتی این منطقه فرصت‌های عالی عکس‌برداری را برای دوستداران معماری فراهم می‌کند. این منطقه ترکیبی عالی از معماری سنتی و نوین در تفلیس است. نرخ اقامت در این محله می‌تواند در امتداد خیابان اصلی گران باشد، اما در آپارتمان‌ها و مهمان‌خانه‌های خیابان‌های پشتی مقرون به صرفه‌تر است.

 

 

 

معرفی جاذبه توریستی تفلیس 

همانطور که اشاره شد، تفلیس یکی از مقاصد توریستی جذاب در اوراسیا است که جاذبه‌های متعددی در آن دیده می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های توریستی تفلیس پرداخته‌ایم. اما اگر قصد سفر به گرجستان تفلیس را دارید حتما نگاهی به سفرنامه ‌های تفلیس داشته باشید تا از همزبانان خود تجربه ملموس‌تری از جاهای دیدنی تفلیس به دست بیاورید.

 

1.‏ بازدید از شهر قدیمی تفلیس ( ‏Altstadt‏)‏ ‏

شهر قدیمی تفلیس به عنوان شهری کهن در این منطقه شناخته می شود، اولین گزینه پیشنهادی در ‏سایت تریپ ادوایزر برای گردش در شهر تفلیس است. دولت وقت گرجستان سعی کرده این قسمت قدیمی ‏را حفظ کند و از آن برای صنعت گردشگری بهره‌برداری کند. این منطقه در کنار رودخانه ‏Mtkvari‏ واقع شده است و قلعه‌های ‏متفاوتی از جمله قلعه‏Narikal ‎‏ و بنای‏Kartlis Ded ‎‏ دارد که از جمله جاهای دیدنی در این منطقه هستند.

 

 

2.‏ بازدید از قلعه ناریکالا

‏این قلعه قدیمی که در مقابل شهر تفلیس و رودخانه‏Kura ‎‏ قرار گرفته است، یکی دیگر از نقاط دیدنی‌ است که می‌توانید در سفر به تفلیس از آن دیدن کنید. قلعه ناریکالا شامل دو دیوار بزرگ است که باغ‌های تفلیس در آن قرار ‏گرفته‌اند. همچنین حمام‌های‏Sulphur ‎‏ نیز در قلعه وجود دارد

3‏ بازدید از پل صلح (‏The Bridge of Peace‏)‏

‏شورای شهر تفلیس گرجستان در اوایل سال ۲۰۱۰ سفارش ساخت سازه‌ای به‌منظور اتصال بخش‌های قدیمی و ‏جدید تفلیس را به یک طراح برجسته ایتالیایی داد و در ماه می همان سال، مراسم رسمی افتتاحیه ‏‏«پل صلح تفلیس» بر فراز رودخانه کورا برگزار شد. ‎روی سقف این پل ۱۵۰ متری، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ‎ LED ‎نصب شده که در شب ‏منظره بدیعی خلق می‌کنند. نورپرداز فرانسوی پروژه ساخت پل را در ستایش زندگی و صلح نامیده است.

4‏. بازدید از ‏فانیکولار

‏یکی دیگر از نقاطی که در سفر به تفلیس نباید از دست داد، بازدید از مجموعه فانیکولار است. این مجموعه ترکیبی ‏از رستوران زنجیره‌ای و نقاط دیدنی است و قدمت آن به سال 1905 بر می‌گردد. این مجموعه بیش از 5 رستوران ‏دارد. رستوران‏Chela ‎‏ که رستوران گرجی است، در کنار‏Puri Guliani ‎‏ و مجموعه‌های دیگر پذیرای تمامی ‏گردشگران هستند. به این مجموعه یک خط قطار فونیکولار نیز اضافه کنید که از ابتدای خیابان ‏Chonkadze‎ تا تپه Mtatsminda‎‏ کشیده شده است.

 

5.‏ تفریح در شهربازی متاتسمیندا

‏در بالای کوه (‏Mtatsminda) متاتسمیندا، شهربازی زیبایی به همین نام وجود دارد که گردشگران ورودی به این شهر زیبا، نباید به ‏راحتی از کنار آن گذر کنند. انواع رولر کوسترها، سرسره‌های آبی و تفریحات دیگر در این پارک ایجاد شده، بنابراین در صورتی که خواهان تفریح و هیجان هستید حتما سری به شهربازی متاتسمیندا بزنید.

 

دیدگاه شما